T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ŞANLIURFA / BOZOVA - Şehit Gaffar Mayik İmam Hatip Ortaokulu

Kendini yönet, dünyanı şekillendir! (BİGEP)

Öğrencilerin; Kendilerini tanımalarını, potansiyellerini keşfetmelerini, hedefler belirlemelerini ve bu hedeflere ulaşmak için çaba göstermelerini sağlamak. Doğru ve yanlış arasındaki farkı anlamalarını, vicdanlı olmalarını, sorumluluk almalarını ve adil olmalarını sağlamak.

Projenin uygulanması

 · Bilgilendirme Köşesi

Görevli öğrenciler ve öğretmenler bir araya gelerek belirlenen değerler ile ilgili beyin fırtınası yaparak görüş alışverişinde bulundular. Belirlenen değerler ile ilgili öğrencilerin neler bilip bilmedikleri, kendilerinin bu değerlere ne kadar sahip olup olmadıkları değerlendirildi. Değerlendirme sonrasında belirlenen değerler ile ilgili öncelikle ilgi ve dikkat çekici, öğrencileri güdüleyici sözlerin, sloganların yer aldığı bir bilgilendirme köşesi yapıldı. Bilgilendirme köşesinde öğrenciler “özdenetim” ve “sorumluluk” ile ilgili bilgi edineceklerdir. Bu bilgilenme sonrasında değerlerin kendilerinde yaratığı etkilerle, istedikleri değerle ilgi burada yer alan uygulamalara katılacaklardır.

· "Sorumluluk takvimiyle hedeflere doğru!" (Davranışa dönüştürülecek sorumluluk değeri etkinliği)

Öğrencilerin kısa ve uzun vadeli hedefler belirlemelerine yardımcı olmak, motivasyonlarını arttırarak sorumluluk bilincini kazandırma amacıyla velileri de sürece dahil ederek veliler ile işbirliği yaparak sorumluluk takvimi yapılacaktır. Takvim oluşturulurken hem velilerin hem öğrencilerin yapabilecekleri ev, okul, çevre ile ilgili sorumlulukları dikkate alınacak, aile ve çocuğa özgü takvim hazırlanacaktır. Öncelikle istekli ve sürece aktif katılım sağlayabilecek veliler ile bireysel görüşmeler yapılacaktır. Görüşmeler sonrasında öğrenci-veli öğretmen birlikte sorumluluk takvimlerini oluşturacaklardır.

***Takvim içinde yer alan davranış etkinlikleri çocukların bireysel, aile ile birlikte ya da çevre ile yapabilecekleri etkinlikler olacak şekilde tasarlanmıştır. Aile ve çevre ile etkileşimin en aktif olduğu etkinlik kısmı burada yer almaktadır.

· "Öfkeye hakim, hayata hakim." (Davranışa dönüştürülecek özdenetim etkinliği)

Son zamanlarda artan akran zorbalıklarına bağlı olarak, hem okulumuzda hem de çevrede zorbalık davranışları konusunda ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir. Öğrencilerde zorbalık ve özdenetim konusunda farkındalık yaratmak için onların uğramış oldukları zorbalıkları görselleştirmeleri istenir. Görselleştirme aşamasından sonra öğrencinin kendi düşünce, duygu ve davranışlarını kontrol etme, düzenleme ve yönlendirme amacıyla görseli yorumlayıp analiz etmesi istenir. Başka bir deyişle, “bireyin içsel güdüleri ve dışsal etkiler karşısında kendi davranışlarını nasıl düzenleyebilirdi?” sorusuna cevap vermesi beklenir. Bu aşamadan sonra da hazırladıkları zorbalık ile ilgili görsellerin düzenlenmesi sağlanır. Yapılan görsellerden bir sergi oluşturulur. Bu sergide öğrenciler hazırladıkları çalışmaları diğer akranlarına ve öğretmenlerine sunarlar. Sergiye katılan bireylerden örnek durumlar karşısında “Ben olsaydım ne yapardım?” “Bu durumla nasıl başa çıkardım?” şeklinde düşünmeleri beklenir.

*** Öğrencilerin oluşturdukları görseller rehber öğretmen ve sorumlu öğretmenler tarafından incelecektir. Herhangi bir problem durumu tanımlanırsa rehber öğretmen gerekli rehberlik çalışmalarını yürütecektir.

 · “Değerler Eğitimi Anı Defterim” in doldurulması (Duygu, düşünce, yaşantıların paylaşımı)

Öğrencilerimiz ayın değerleri ile ilgili yapılan etkinlikler ve bilgilendirmeler sonrasında, bu alanda yaptıkları çalışmaların kendilerinde bıraktıkları etkileri, düşünceleri, yaşantılarını ve deneyimlerini anlatabilmeleri için “Değerler Eğitimi Anı Defterim” köşesinde bulunan anı defterine yaşadıklarını ve düşüncelerini (isim belirterek ya da belirtmeden) yazacaklardır. Anı defterini doldurmaları öğrencilerin gönüllü yapacakları bir etkinliktir. Öğrenciler buraya duygu durumlarını, bu değerler ile ilgili geçişinde onu etkileyen önemli bir anını, kendinde olan gelişimlerini vs. yazabileceklerdir. Anı defteri tutarak öğrencilerimizin; Duygusal iyilik hali artacak, içsel yolculuk yaparak kendi kendini anlayıp değerlendirebilecek, kendini bir motivasyon kaynağı olarak değerlendirebilecektir. ***Sorumlu öğretmenler ve rehber öğretmen anı defterini kontrol ederek öğrencilerin hayatlarını etkileyen olumlu ve olumsuz davranışlar var ise bunların değerlendirilmesinin yapılması sağlamak için bir veri kaynağı elde etmiş olacaklardır. Sorumlu öğretmenler müdahale edilmesi gereken bir durum varsa durumu rehber öğretmenine yönlendirerek gerekli rehberlik çalışmalarının başlatılmasını sağlayacaktır. (Bu çalışmalar rehberlik servisinin gizlilik ilkesi göz önünde bulundurularak yapılacaktır.)

· “Değişimi Başlat, Değerlere Sahip Çık” posta kutusuna görüş, öneri, istek bildirilmesi.

 "Değişimi başlat, değerlere sahip çık!" sloganı ile değerleri kazanan öğrencilerin, farklı fikirlerini, düşüncelerini, önerilerini söyleyebilmeleri ve bizlere iletebilmeleri için değerler iletisi posta kutusu hazırladık.

Bu kutuya atılan fikirlerin uygulanmasında hem sorumlu öğretmenler hem de o ay görevli olan 6 öğrenci gerekli çalışmaları yapacaktır.

·         Değerler eğitiminin yer aldığı geniş bilgi birikimine sahip, etkinlikli ve en önemlisi sürekliliği sağlanan kalıcı bir değerler köşemiz olacaktır.

·         Öğrencilerin kendilerini tanımalarını, potansiyellerini keşfetmelerini sağlayarak onları güdüleyebilecek doğru davranışlara yönlendirmiş olacağız.

·         Başkalarına saygı duymayı, iletişim kurmayı, işbirliği yapmayı ve empati kurmayı öğrenmelerini sağlayacağız.

·         Onların sosyal sorumluluk bilincine varmaları ve bu yönde davranış geliştirebilmelerini desteklemiş olacağız.

·         Değerlerine sahip bireyler olmanın vermiş olduğu mutluluk bilicinin yaygınlaşmasını sağlamış olacağız.

·         Düşüncelerini açıkça ifade eden, dinleme ve anlama becerisinin geliştirilmesini sağlayacağız.

Rehber öğretmeninin öğrencileri farklı davranış durumlarında değerlendirebileceği bir belge oluşmuş olacaktır.

22-04-202522-04-202522-04-202522-04-202522-04-2025

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.04.2025 - Güncelleme: 22.04.2025 12:17 - Görüntülenme: 75
  Beğen | 0  kişi beğendi